Alternativ ryttarträning?




Någon av er som tränar något utöver ridningen? Vad? Hur? När?
Berätta gärna :)
 



Lovisa Colerus

Japp, jag försöker ta mig till gymmet 2-3 ggr per vecka och ut och springa 1 ggn/vecka för att behålla konditionen och musklerna som krävs! Har bara en häst också. Försöker mest köra benstyrka på gymmet, men blir lite vad jag känner för, yoga simning osv för att behålla motivationen. :)


Sofie

Jag tränar ca 4-5 ggr i veckan utöver ridningen, mestadels styrketräning men också endel "WOD" (Crossfit term för cirkelträning med mycket flås)
Märker superstor skillnad på balans, uthållighet och sits i ridningen sen jag började träna så mycket!

Svar: Kan tänka mig att du märker skillnad! Kul! och duktig du är :D
JennyM Dressyr


Julia Forsbacka

http://forcebacka.blogg.se/

Jag tränar balett en gång i veckan, det är jätteroligt och jag känner verkligen hur det hjälper mig i min ridning! Styrka, koordination, balans, hållning och vighet hjälper mig verkligen!


Siphie

Jag brukade gympa, springa, simma eller åka längdskidor förut, men nu har jag inte tränat på över ett år. Har dragit på mig lite olika skador, den senaste är en knäskada (som förhoppningsvis kommer att läka ut), men jag tänkte faktiskt fråga dig hur du gjort när du tränat kondition/styrka? Antar att du varit tvungen att hitta sätt att göra detta på utan att belasta ditt knä? :) Ska prata med min sjukgymnast också, men de jag träffat hittills är ganska mkt inne på vila för hela kroppen = säkert kort för minskad knäbelastning. Blir bara så rastlös och uttråkad.. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar! Lycka till med fölis nu! Kram

Svar: Självklart tar jag inte illa upp! Tvärtom!Vad tråkigt med ditt knä, vet alltför väl hur det är...
Simning ska ju vara milt för knät, men för mig fungerade det inte alls! Men cykling har alltid fungerat bäst för mig.. Men då snackar vi inte om att cykla med massa motstånd.. Det kan man ta allt eftersom eller anpassa efter dagsformen..
Styrka tränar jag på så mjuka sätt som möjligt, mycket med att använda min egna kroppsvikt när det gäller träning av benen. Sedan mycket pilatesboll-träning och styrketräning av överkroppen som vanligt.. Hitta saker som du känner fungerar för dig.. och går det inte så gör det inte det, gå vidare till något annat isåfall. Jag har fått lära mig den hårda vägen att envishet i ett tillfälle där det gör för ont - är inte bra! ;) Lyssna på din kropp helt enkelt.. Fattar man inte som sjukgymnast att man inte vill vila ?! Dom sa samma sak till mig, och absolut.. Man ska vila och låta kroppen återhämta sig men man kan också bli sämre av att vila så..
Tusen tack!
Vet inte om jag hjälpte något men du får gärna skriva igen om du vill att jag ska utveckla mitt svar lite eller så.
Lycka till iaf! :) kram
JennyM Dressyr







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?

Tjäna pengar på din blogg
Design av Nora Bååth | Tjäna pengar på din blogg | >